tisdag, februari 26, 2013

Fårskinn och lammskinn till inköpspris

 

Ja ibland är det inte lätt att vara företagare:)
Jag köpte något som jag har ångrat redan när jag packade upp varorna.
Ville så gärna ha lite olika fårskinn i mitt sortiment och blev såld när jag fick syn på Jeanne d´Arcs ljuvliga     Tibetanska lammskinn.
Ja tänkte jag ett sånt skinn skulle jag också vilja ha.
Sedan hittade jag ett företag som sålde olika fårskinn så jag slog till.
Jag frågade de först om jag skulle kunna köpa bara ett skinn bara för att kolla hur den såg ut men det gick de inte med på, de hade en minimum köpsgräns på några tusenlappar.
Jag kunde inte släppa dessa fina skinn så jag köpte de. Utan att se produkten i real live är alltid riskant och särskild när man köper saker som har en lite högre inköpsvärde.

Jag har lärt mig detta nu, hihi.
Fårskinn som jag fick är i sig jätte fina men jag vill inte sälja de i webbutiken.

Jag börjar med de Tibetanska lammskinn:
Hårsidan av dessa skinn är underbara, mjuka, långhåriga och krulliga. Jag gillar den rustika men ändå ljuvliga mjuka utseende av dessa skinn.
Men vänder man om skinnet(vilket man i vanliga fall inte gör) ser skinnsidan inte så fint ut.
Man ser vissa slitage bitar och här och där hittar man några små hål(något som man inte ser på den håriga sidan). Skinnet på baksidan känns lite stelt och prasslig, inte lika följsamt och mjukt som med de andra skinn som jag har såld tidigare. Sedan är beredningen av skinnet inte gjord på samma sätt som i Sverige, kanterna av skinnet är t.ex inte fint avskuret som vi gör i Sverige, dessa kanterna är stela och ojömna.
Men som sagt man kan ju strunta i baksidan, det är ju den fina håriga sidan man är ute efter.
Jag vill i min webbutik gärna kunna sälja produkter som är i fint skick och där jag vågar visa alla sidor av produkten(även undersidan:) och jag vill gärna vara ärligt mot mina kunder.
Detta är typiskt ett sånt produkt som jag inte vill lägga ut i min webbutik, vet nästan säkert att jag skulle få klagomål just på grund av baksidan.
Jag ringde företaget och klagade på dessa skinn och då sa de att det inte var något fel på dessa skinn.
Uppenbarliga har Tibetanska lammskinn en väldig tunn lädersidan och hon berättade att hon inte har ett ända skinn utan små skavanker på baksidan. "Detta tillhör dessa skinn helt enkelt" sa hon.
Ja vad ska man svara, försökte med det ena och det andra men hon menade på att jag hade kunnat komma och tittat på produkterna så hade jag sett hur de såg ut innan jag köpte de.
I alla fall nöjde jag mig inte med detta svar så jag letade vidare på nätet.
Då hittade jag ett annat företag som också sålde Tibetanska lammskinn och jag ringde honom och fick all information som jag inte fick av det andra företaget.
Han berättade följande till mig:
Dessa fårskinn är otroligt fina i utseende men man kan inte använda den som t.ex en matta, den är bara till ren dekoration på en stol eller på en soffa. Skinnsidan är tunt och får inte tvättas.
Dessa lammskinn används oftast för att göra kuddar, då klipper man bort de lite mindre fina bitar och de blir ihopsytt till kuddar. Han sålde dessa fårskinn men skulle sluta med det med samma anledning som jag redan sa innan. Av honom fick jag då bekräftelse att detta skulle ser ut så här.


För att göra det hela lite kortare säljer jag därför dessa Tibetanska lammskinn för inköpspriset.
Jag har en vit(är inte kritvit, lite mer åt det gräddvita hållet) till salu, storlek ungefär 60x80 cm, pris 590,= och två grå/vit melerat, storlek ungefär 60x80 cm och pris 640,=
Hårlängden på dessa skinn är 60 mm.
Jag skickar liksom de andra produkter i webbutiken fraktfritt. 
Om du är intresserat kan du maila mig: idemakeriet@telia.com, först till kvarn gäller.
Ange i vilken färg du är intresserat när du mailar mig.



Sedan kommer jag till de fårskinn som kommer från Australien:
Dessa skinn är inget fel på. Färgen trodde jag var vita som det stod på deras hemsidan men de är mer gräddvita. Lite för mycket gräddvit för min smak kan man säga men den som gillar den färgen kommer nog att tycka om dessa skinn.
Dessa skinn lämpar sig utmärkt som liten matta eller som liten pläd i en soffa eller en fåtölj, de ligger stadiga på plats.
De är långhåriga och lockiga, hår längd 50 mm.
Dessa skinn går att tvätta, jag bifogar skötselråd när jag säljer dess skinn.
Storleken är ungefär 100x65 cm, priset är även här inköpspris för 390,=
Jag skickar liksom de andra produkter i webbutiken fraktfritt. 
Om du är intresserat kan du maila mig: idemakeriet@telia.com, först till kvarn gäller.
Jag har två stycken av dessa skinn till salu.  

Ja som sagt har jag lärt mig något och det positiva i det hela är att jag har nu två stycken fina Tibet lammskinn här hemma, dottern sa igår till mig: "O mamma detta var den mjukaste mattan jag någonsin har legat på".
O visst de är ljuvliga!

Ha en skön dag vänner.
Kram Gerda


Meiden ik ga dit hele verhaal niet helemaal vertalen maar zal in het kort even vertellen waar het om gaat.
Op de site van Jeanne d ´Arc zag ik van die mooie lamvachtjes afkomstig uit Tibet, ik was helemaal om en kon het idee niet uit mijn hoofd krijgen om van deze mooie vachten voor mijn webwinkel in te kopen en dan kon ik er zelf ook eentje houden, hihi.
Ik vond een groothandel die wat verschillende soorten vachten verkochten.
Een vachtje op proef kon ik niet kopen, ik moest direkt meerdere kopen. Bovendien hadden ze hen verkoopkantoor hier zo´n 600 km vandaan dus er even heen rijden om even een kijkje te nemen zat er niet in.
Je snapt het al, ik kocht er een aantal en toen ze thuis kwamen waren ze niet naar mijn zin.
Ik wil niet iets verkopen waar ik niet achter sta in mijn webwinkel en wil eerlijk kunnen zijn naar mijn klanten.
Deze lamvachten waren echt prachtig als je naar de haarzijde kijkt, langharig, zacht en krullig.
Maar draaide je deze vachtjes om dan zag je aan de onderzijde geen mooi velletje om het zo maar te zeggen.
Ik zag hier en daar gaatjes en de vacht was dun en stug.
Ik heb het bedrijf waar ik deze vachtjes heb gekocht gebeld maar zij zeiden dat de huidzijde er zo uit hoort te zien. Kennelijk is de huidzijde van deze Tibetaanse vachtjes zo dun dat je ze nooit helemaal perfekt krijgt.
Effin om een lang verhaal kort te maken verkoop ik deze vachtjes weer voor inkoopprijs.
Zo wil ik ze niet verkopen want weet dan zeker dat ik klachten krijg.

Ja ik heb hier weer wat van geleerd. Het hebben van een eigen bedrijfje gaat immers niet altijd over rozen.
Het positieve is dat ik hier nu twee van die mooie Tibetaanse vachtjes heb:)

Fijne dag vrienden!
Liefs Gerda 

14 kommentarer:

  1. misschien eten die beestjes daar wat minder hihihi

    ze zijn zo inderdaad prachtig om te zien en ik hoop dat jij ze ook zo kwijt bent

    lieve groet jenneke

    SvaraRadera
  2. Ze zien aan de wol kant prachtig uit. Hele ander haren als bij ons. Maar super van kleur. En als je ze ergens overheen legt zie je de gaatjes niet.
    Denk dat je ze zo kwijt bent hoor!!!
    Groetjes Marguerite

    SvaraRadera
  3. Tja een miskoop hebben we allemaal wel eens...vind ze er toch heel schattig en best mooi uitzien hoor!!!!Staan erg leuk op je stoel...en lekker warm...
    Het levert in ieder geval mooie plaatjes op Gerda...

    liefs Fia en nog een fijne dag..

    SvaraRadera
  4. Ze zien er idd erg mooi uit!! Lastig ja, dat je ze niet eerst kunt zien, of eentje kon bestellen!!

    Succes met de verkoop!

    Liefs Thea ♥

    SvaraRadera
  5. Jammer van de achterkant maar de voorkant ziet er uit om heerlijk in te ktuipen en een dutje te doen. Mischien kun je er een leuke lap stof achter naaien kun je hem nog omdraaien ook, of je maakt er een hesje van. In ieder geval succes met de verkoop en tot de volgende post. Fijne dag groet Emmy

    SvaraRadera
  6. Ibland blir det inte bra när man handlar, och är det mindre belopp kan det väl vara ok, men när det är större belopp det gäller, så känns det väldigt tråkigt. Och man blir så besviken. Annars ser skinnen fina ut, tycker jag...

    Men här har du en som INTE är besviken. Jag fick mitt paket igår och det var bara massa bra grejer. Jag satte igång direkt, jag blir så ivrig att prova när jag fått hem något nytt. Pappret som jag köpte var helt underbart, jag blev jätteförtjust i det. Det blev så härligt att ha på påskäggen. Har fotat dem med de bilderna ligger just nu i telefonen, men jag ska visa dem på bloggen så småningom. En fråga: Har du provat att köra pappret i skrivaren? Skulle vilja prova men jag vet inte om jag törs... vill ju inte sabotera skrivaren...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  7. Och wat jammer Gerda dat ze tegenvallen. Het zou inderdaad wel lastig zijn om altijd de juiste dingen in te kopen....
    Maaaaar...jij hebt er in ieder geval nu twee lekker voor jezelf!!

    Prettige dag verder,
    Groetjes Grietje

    SvaraRadera
  8. Pfff dat is dan lekker zeg, dat had dat bedrijf er weleens bij mogen vermelden!
    Vind dat sneu voor jou, ik hoop dat je ze gauw verkoopt hoor lieverd
    (ps mail volgt nog, beetje niet zo handige dag gehad..komt goed)En wat heb je je spullen weer prachtig op de foto gezet zeg..het is echt een sprookje hier, keer op keer..en i luv it ♥
    Knuff en lieve groetjes Hester

    SvaraRadera
  9. Ja du, det blir ju inte alltid som man tänkt!
    Men jag tycker de ser jätte fina ut.....=)
    Kram kram
    Sofia

    SvaraRadera
  10. Uff...ja, noen ganger så blir ikke ting som man tenker og tror....
    Synd du ikke ble fornøyd:( men håper du for solgt de fort unna!!!
    For de ser jo bare kjempe fine ut:)
    Jeg selger jo selv de Tibitanske skinn fra JDL og er kjempe fornøyd:)
    Fortsatt herlig kveld vennen:)
    Klem Merete

    SvaraRadera
  11. ziet er zeker prachtig uit.
    Ooit kocht dochterlief een schapen vachtje bij Ikea. Later wilde ze het niet meer en het lag bij ons op de vloer. De katten lagen er veel op natuurlijk lekker warm. Toch vond ik dat een beetje viezig en heb het tegen alle regels in op een korte was van 30 graden gewassen..
    niet gekrompen ziet er een beetje uit zoals jouw Tibetaans vachtje :-)
    liefs, Ellen

    SvaraRadera
  12. Bij jou gaat het spreekwoord niet op: als er een schaap over de dam is volgen er meer....maar toch zijn ze mooi hoor Gerda......
    Maar jij houdt van goed, kan me voorstellen dat je dan ieder klein oneffenheidje ontdekt.Jij vindt er vast kopers voor die er heel blij mee zijn.


    Lieve groet,
    Eefie

    SvaraRadera
  13. Het zijn wel bijzondere vachtjes! Volgens mij heb je ze zo weer verkocht.
    En tja, soms weet je ook niet altijd van tevoren waar je goed aan doet, toch?
    Liefs Linda

    SvaraRadera
  14. خزانات مياه فيبر جلاس تقدم شركة الاهرام بلاست أفضل أنواع خزانات المياه المصنوعة من الفيبر جلاس المطابقة للمواصفات العالمية. كما توفر سعة 850 لترًا وتصل إلى 60 مترًا مكعبًا

    SvaraRadera